[LAC-Discuss] [At-Large] [Fwd: Re: [ALAC-Internal] Proposed ALAC-statement

Vittorio Bertola vb at bertola.eu
Thu Feb 14 08:40:39 EST 2008

-------> [ENGLISH] Original message in english

Jacqueline A.Morris ha scritto:

>  Dear All,
>  Please see the draft below of a proposed At Large statement on the JPA.
>  Time is short - the deadline is tomorrow, but as much participation as
>  possible is the At Large way, so please do what you can re comments.

As I already said on the EURALO list:

First of all, this is a delicate matter, with high political relevance,
and I do not think that the ALAC can release a statement at the very
last minute, without any kind of consultation with the ALSes. As it is
common in civil society and NGO circles, usually this kind of statements
are drafted in several online cycles, and in the end are opened for
subscriptions so that they must be explicitly undersigned.

Incidentally, my ALS already submitted a statement several days ago:

http://www.ntia.doc.gov/ntiahome/domainname/jpacomments2007/jpacomment_028.pdf

and so of course we would not be able to sign on to a document that says
anything different.

So the first formulation of the last paragraph is unacceptable to us;
while I understand the concerns connected to accountability, I would be
astonished to see the ALAC push for the continuation of the US
Government control over these key resources of the Internet. It is
understandable that big American NGOs think that it is better to keep
the US Government into the loop so that they can use their leverage in
Washington to influence ICANN, but this is impossible for all the
non-American ALSes and not a viable proposal for them.

We would like to see a clear stance for the position that ICANN should
not be subject to the direct oversight of any government, or, only as a
second choice, all governments should have the same weight; and so the
JPA should be terminated as soon as possible. If this is unacceptable to
others, however, I find the alternate wording of the last paragraph
quite reasonable.

Ciao,
--
vb.                   Vittorio Bertola - vb [a] bertola.eu   <--------
-------->  finally with a new website at http://bertola.eu/  <--------

-------> [PORTUGUESE] TRADUCAO AUTOMATICA NAO REVISADA DO ORIGINAL EM inglês

Scritto de Jacqueline A.Morris ha:

> Caro todos, vêem por favor o esboço abaixo do proposto na
> indicação grande no JPA. O tempo é short - o fim do prazo é
> amanhã, mas tanta participação quanto possível é na maneira
> grande, satisfazem assim fazem o que você pode re comentários.

Como eu disse já na lista de EURALO:

Primeiramente de tudo, esta é uma matéria delicada, com relevância
política elevada, e eu não penso de que o ALAC pode liberar uma
indicação no minuto muito último, sem nenhum tipo do consultation
com o ALSes. Porque é comum na sociedade civil e nos círculos do
NGO, este tipo das indicações é esboçado geralmente em diversos
ciclos em linha, e na extremidade são abertos para subscrições de
modo que devam explicitamente ser assinados.

Incidentally, meu ALS submeteu já uma indicação diversos dias há:

http://www.ntia.doc.gov/ntiahome/domainname/jpacomments2007/jpacomment_028.pdf

e assim naturalmente nós não poderíamos  assinar sobre a um
original que dissesse qualquer coisa diferente.

Assim o primeiro formulation do último parágrafo é inaceitável a
nós; quando eu compreender os interesses conectados ao
accountability, eu astonished ver o impulso de ALAC para a
continuação do controle de governo dos E. U. sobre estes recursos
chaves do Internet. É compreensível que os nGOs americanos grandes
pensam de que é melhor manter o governo dos E. U. no laço de modo
que possam usar sua força de alavanca em Washington influenciar
ICANN, mas este é impossível para todo o ALSes non-Americano e não
uma proposta viable para eles.

Nós gostaríamos de ver um stance desobstruído para a posição que
ICANN não deve ser sujeito ao oversight direto de nenhum governo, ou,
only como uma segunda escolha, todos os governos devem ter o mesmo
peso; e assim o JPA deve ser terminado o mais cedo possível. Se isto
for inaceitável a outro, entretanto, mim encontre o fraseio alterno
do último parágrafo completamente razoável.

Ciao, -- vb. Vittorio Bertola - vb [ a ] bertola.eu finalmente com um
Web site novo em http://bertola.eu/

-------> [ESPAÑOL] TRADUCCIÓN AUTOMÁTICA NO REVISADA DEL ORIGINAL en ingles

Scritto de Jacqueline A.Morris ha:

> Querido todos, ven por favor el bosquejo abajo del propuesto en la
> declaración grande sobre el JPA. El tiempo es cortocircuito - el
> plazo está mañana, solamente tanta participación como sea posible
> es en la manera grande, satisfacen tan hacen lo que usted puede re
> comentarios.

Como dije ya en la lista de EURALO:

Primero de todos, esto es un asunto delicado, con alta importancia
política, y no pienso que el ALAC puede lanzar una declaración a
última hora, sin ninguna clase de consulta con el ALSes. Pues es
común en sociedad civil y círculos del NGO, esta clase de
declaraciones se bosqueja generalmente en varios ciclos en línea, y
en el extremo se abren para las suscripciones para deberlos subscribir
explícitamente.

Incidentemente, mi ALS sometió ya una declaración hace varios días:

http://www.ntia.doc.gov/ntiahome/domainname/jpacomments2007/jpacomment_028.pdf

y por supuesto no podríamos tan  firmar encendido a un
documento que dice cualquier cosa diferente.

La primera formulación del párrafo pasado es tan inaceptable a
nosotros; mientras que entiendo las preocupaciones conectadas con la
responsabilidad, estaría asombrado ver el empuje de ALAC para la
continuación del control de gobierno de los E.E.U.U. sobre estos
recursos dominantes del Internet. Es comprensible que los nGOs
americanos grandes piensan que es mejor guardar el gobierno de los
E.E.U.U. en el lazo de modo que puedan utilizar su palancada en
Washington para influenciar ICANN, pero esto es imposible para todo el
ALSes no-Americano y no una oferta viable para ellos.

Quisiéramos ver una postura clara para la posición que ICANN
estuviera conforme al descuido directo de ningún gobierno, o, sólo
como segunda opción, todos los gobiernos deben tener el mismo peso; y
el JPA se debe terminar tan cuanto antes. Si esto es inaceptable a
otros, sin embargo, yo encuentre la fraseología alterna del párrafo
pasado absolutamente razonable.

Ciao, -- vb. Vittorio Bertola - vb [ a ] bertola.eu finalmente con un
nuevo Web site en http://bertola.eu/

Intercomprehension aid service
 Check the rules for better use: http://funredes.org/tradauto/index.htm/rules

Serviço do dae de compreensão